De investeringsopportuniteit onderscheiden van de hype

Om goede beleggingsopportuniteiten te detecteren, volstaat het om naar de wereld rondom ons te kijken. In welke richting evolueert de technologie, ons leefpatroon, de planeet? Die bredere trends hebben economische gevolgen die voor u als belegger belangrijk zijn. De vergrijzing, de toenemende digitalisering en andere veranderingen vertalen zich immers in nieuwe manieren van ondernemen en nieuwe economische winnaars.

 

Of u nu op zoek bent naar de sectoren van de toekomst of naar een aantrekkelijke nichemarkt, een echte opportuniteit voldoet altijd aan een paar voorwaarden.

 

Om te beginnen moet u in het bedrijf in kwestie kunnen investeren. Zo is Huawei als voortrekker in de ontwikkeling van draadloze 5G-netwerken een interessant bedrijf, maar het is niet beursgenoteerd. Ook als er binnen een aandelenportefeuille geen belangrijke positie kan worden ingenomen, is het als investeerder niet meteen interessant. Bedrijven met een te kleine beurswaarde of een zeer lage liquiditeit vallen daarom af.

 

Vervolgens moet u altijd aan de schaalgrootte van het product of de toepassing denken. Een goed voorbeeld is de 3D-printer. Dit toestel heeft een enorme meerwaarde omdat het, met een ongeziene precisie, producten op maat kan maken. Om zulke productie naar een industrieel niveau te tillen, is echter een heel ander paar mouwen.

 

Om de schaalgrootte goed te kunnen inschatten, moet u in het achterhoofd houden dat transacties tussen bedrijven (b2b) veel meer opbrengen dan de aankopen van consumenten (b2c). Neem nu Internet of Things, waarbij dagelijkse voorwerpen verbonden worden met het internet. Als u daarvan het potentieel wilt bepalen, moet u niet zozeer op zoek naar toepassingen voor ons als gebruikers, zoals een fototoestel dat met het internet verbonden is, maar vooral naar industriële, grootschalige toepassingen. Zo’n fototoestel waarbij u onmiddellijk de foto’s op uw pc kunt zien, is uiteraard handig, maar dat zal veel minder opbrengen dan wanneer grote bedrijfsvoorraden gekoppeld worden aan het internet en op die manier makkelijk en efficiënt beheerd kunnen worden. De b2b-waarde van Internet of Things wordt momenteel niet voor niets negen keer hoger ingeschat dan de b2c-waarde!

 

Een goede investeerder denkt altijd op de lange termijn. Vermijd producten die geen lang leven beschoren zijn. Pokémon Go bleek bijvoorbeeld een groot succes, maar de houdbaarheid ervan was beperkt. We zagen meteen wel het grote potentieel van augmented reality en het is wachten op een toepassing die een breder publiek aantrekt en op grotere schaal bruikbaar is.

 

Tot slot is de vraag altijd of het sop de kool waard is: betaalt u geen te hoge prijs voor het aandeel? Als de klassieke maatstaven zoals de koers/winstverhouding extreme waarden aannemen, dan heeft de hype de opportuniteit ingehaald.

 

Bent u op zoek naar opportuniteiten om te investeren? Uw kantoorhouder helpt u graag om die kansen te ontdekken en te grijpen.